Sunday, December 29, 2013

Pergi .

Assalamualaikum :) semoga Allah pelihara kita berbekalkan iman senipis kulit bawang yang kita ada . mood belum mau tido . Allahu . semenjak dua menjak ni banyak pulak aku dengar pasal orang meninggal dunia . allahu. ini petanda untuk aku juga mungkin . :) bila cerita pasal ni , mengingatkan aku kat arwah tok wan . aku rindu dia Ya Rabb . rindu sangat . mungkin sebab most of my child time aku dibesarkan oleh arwah tok wan dan arwah opah . sebab , masa tu mak duk belajar lagi . sebab tu dia terpaksa tinggalkan aku dengan abang kat arwah tok wan dan arwah opah .

tok wan . terbayang-bayang muka dia . arwah opah pon. rindu sesangat . tak tau kenapa. mungkin sebab terbukak dan tertengok album gambar lama - lama tadi . diorang besarkan aku dengan abang dengan penuh kasih sayang . cuma aku lebih sikit kot  sebab aku duduk kampung sampai umur tujuh tahun . abang sampai umur 6 tahun je. arwah opah dan tok wan dari dulu nakkan yang terbaik untuk aku . ajar aku ilmu agama . ajar aku macam-macam . even nak sangat hantar aku kat sekolah agama atau tahfiz. hmm , sampai sekarang tak tercapai . opah garang tu memang la garang . tapi apa yang dia marah tu bersebab . dia nakkan yang terbaik . dia sayangkan aku. cuma aku ni je. teruk . sampai sekarang selalu lupa apa yang dia pesan . opah tegas. even dengan anak-anak dia pon dia sangat tegas. dengan aku kurang sikit. sayang mungkin . Allahu rindu. satu benda yang aku cukup respect kat arwah opah, dia yang tua-tua tu pon mampu mengaji Al-Quran tiap-tiap hari 10 muka. aku yang diberikan Allah badan yang sihat ni pon tak gunakan nikmat tu untuk buat macam tu. jahil diri ini Ya Allah. benda yang paling aku ingat . masa aku lima tahun dan aku masih menyusu botol masa tu. haha . masa tu susu dah habis. aku dengan muka manja tanya kat arwah opah . "opah. opah larat tak ? jom pegi bandar beli susu . hehe"

langit tak selalu cerah bro sista . kenangan tinggal kenangan . tanggal 6hb 10 2008. arwah opah meninggal dunia. Allahu. sedih yang amat.masa tu kat kelantan. bulan puasa. hari jumaat. dengan masa tu kelantan tengah banjir. kamikaze jugak kami sekeluarga balik. bukak puasa dalam keta. tersangkut jugak dalam banjir tapi tak lama. Alhamdulillah. sampai je kat kampung. terus lari . tengok sekujur badan dah tak bernyawa. Allahu. nak bersedih pon bercampur baur tengok muka arwah opah masa tu. mayat berpeluh dan muka seakan-akan tersenyum. semoga mendapat kesudahan yang baik opah .insyaAllah :)

tok wan. sebut nama Haji Yusop kat area sini sape tak kenal. bukan nak bangga tapi nak kongsi cerita . jauh sekali nak bangga . tok wan ni orangnya agak berpengaruh kat kampung . Imam masjid kampung dan pemimpin. nak jadi macam dia nanti . tapi nanti tu taktau bila. mungkin esok aku dah tak lihat dunia . arwah tokwan ni popular orang dia. sebab ade nak sembelih lembu ke kambing ke kerbau ke unta ke orang akan cari dia. pernah satu hari dia cakap dia nak pegi menyembelih petang tu. aku dengan semangat pakai baju nak ikut. tanya dia tokwan sembelih lembu kat mana ? dengan selamba dia jawab kat tengkuk. allahu. tinggal kenangan . sampai sekarang duk terngiang-ngiang suara dia jadi imam solat , takbir raya , baca khutbah . satu benda yang aku tak pernah tengok . tengok tok wan menangis. allahu. satu hari dapat jugak aku tengok arwah menitis air mata. masa bila ? masa dia baca talkin untuk arwah opah. tengah dia baca talkin. tiba2 senyap dan tersekat-sekat. semua jadi sebak. menghadap kubur isteri tercinta. baca talkin untuk isteri tersayang. dugaan yang tok wan dapat hebat . tahun 2009. tokwan mula sakit-sakit. kebetulan masa tu kami pindah ke perak. mak abah suruh aku n abang duduk kat kampung teman mak sedara jaga arwah tok wan. masa tulah aku nak balas balik semua jasa arwah tokwan.

tok wan diserang penyakit stroke. stroke setengah badan . memang terlantar je. semua kena uruskan. satu benda yang aku paling respect . sakit teruk macam tu pon dia selalu tanya pasal waktu solat. dia tetap tak tinggal solat walaupun masa tu dia sakit. dia selalu mintak untuk pergi solat jumaat. alhamdulillah dipermudahkan segala urusan . dapat bawak dia solat jumaat . dia selalu suruh aku dengan abang dan anak-anak dia yang lain pergi jemaah kat surau. ganti tempat dia. Allahu.

penyakit stroke tok wan semakin teruk dari semasa ke semasa. keluar masuk hospital. dia ditahan kat hospital dua bulan. dalam masa tu kami berganti2 jaga dia kat sana. dari sanalah aku dapat perhatikan gelagat manusia di hospital. dari situ jugak aku start minat nak jadi doktor. mulia kerja dia . hari ke hari aku kat hospital , boleh dikatakan setiap hari purata 2 orang akan menghadap ilahi kat wad tu . aku dah jadi macam terbiasa . Allahu. sedih tengok arwah tok wan. wayar , tiub bersambung-sambung dicucuk kat badan dia. dia koma. minum guna tiub. yang boleh minum cuma susu. minum dalam keadaan koma. kita yang kena sediakan semua. benda yang paling common untuk orang yang koma ialah back pain . dia punya luka. nauzubillah. benda ni terjadi sebab patient tak bergerak. baring je. jadi luka kat belakang.  satu hari. tokwan terjaga dari koma. itu pon separuh sedar.haritu hari raya aidil adha. aku bisik kat telinga dia. tokwan hari ni hari raya haji. aku tengok mata dia berair.tengok mulut dia terkumat-kamit. aku dekatkan telinga dekat mulut dia.rupa-rupa arwah bertakbir raya. Allahu. hati mana tak sebak bila tengok macam tu. dalam keadaan macam tu dia tetap tak lupa pencipta dia. aku ni yang sihat , selalu lupa DIA. allahu. ampunkan aku.

lepas dua hari berturut-turut jaga dia kat hospital, haritu aku cakap aku nak rehat kat rumah. so mak dengan adik bongsu jaga arwah kat hospital. esok pagi mak called cakap tokwan nazak . Allahu. sedih . kebetulan masa tu ramai anak tokwan ada kat kampung. kami pon pegi hospital. dalam perjalanan mak called cakap suruh patah balik kemas rumah. Allah . dalam hati aku, aku dah tahu apa yang jadi. aku cakap kat pak ndak suruh pegi hospital jugak. sampai-sampai kat wad. aku tengok katil tokwan . nurse dah tutup langsir kat situ. nak rebah aku kat situ . lemah . aku perlahan-lahan selak langsir tu. allahu. sekujur badan lemah tak bernyawa. lepas uruskan semua , aku cakap aku yang akan ikut van jenazah bawah tokwan balik rumah. menyesal sebab tak teman arwah malam tadi. perjalanan dari hospital ke kampung dalam 45 minit. sampai kat kampung aku tengok orang dah ramai. ramai sangat. angkat jenazah masuk rumah. Allahu. sempat baca yassin untuk dia. aku mandikan jenazah , kafankan jenazah ,solat jenazah,  angkat jenazah ke dalam liang lahad. masa ni lah aku nak balas semua jasa dia. niat kat hati memang nak imamkan solat jenazah. tapi aku tengok ramai kawan tokwan , ulama'-ulama' . mereka lebih layak. semua urusan pengebumian berjalan lancar. sudah rezeki arwah. kawasan kubur masa tu dah penuh. bila diperiksa balik. ada satu je tempat yang boleh dikebumikan. kuasa Allah , rezeki arwah. kubur tu betul2 sebelah kubur arwah opah. Allahu.

aku cerita ni sebab aku rindu dua insan hebat ini. rindu. nak sangat jumpa depa. mana tahu lepas aku tulis ni , Allah kabulkan. aku dapat jumpa tokwan dan opah. kita tak boleh jamin kita akan hidup lagi seminit selepas ni. aku mintak maaf atas semua kesalahan aku. banyak salah aku kat manusia dan pencipta aku. aku nak kesudahan yang baik macam arwah tokwan n arwah opah. rindu bertemu pencipta aku. roh aku rindu jumpa pencipta.

*teringat pesan tok wan . kita macam mana pon . solat jangan tinggal. kuasa Allah kita tak boleh duga
Al-Fatihah untuk Haji Yusop Bin Shaari dan Hajjah Radziah Binti Lamri . tunggu mil datang sana tokwan opah.

salam kenangan Mohamad Syamil Fitri Bin Mohamad Yusof :)

No comments: