Sunday, July 17, 2016

Syukur selalu

Setiap hari aku belajar memahami dan mengamati setiap hidup orang yang aku temui. Ternyata aku yang kurang mensyukuri nikmat Allah. Bahwa di satu sudut dunia lain masih ada yang belum beruntung memiliki apa yang aku ada saat ini.
.
Satu hal juga yang aku ketahui, bahawa Allah tak pernah mengurangkan ketetapanNya. Hanya akulah yang masih saja mengkufuri nikmat suratan takdir ilahi.
.
Maka aku merasa tidak perlu iri hati dengan rezeki orang lain. Mungkin aku tak tahu dimana rezekiku. Tapi rezekiku tahu dimana diriku berada. Dari lautan biru, bumi dan gunung, Allah telah memerintahkannya menuju kepadaku.
.
Ramai orang sedar dan berkata "Aku bertawakkal kepada Allah dalam setiap urusanku"... tetapi hatinya tidak menghayati apa yang diungkapkan. Hanya bibir yang berkata tetapi hati tidak yakin dengan apa yang diperkatakan. Moga bukan aku.



No comments: